środa, 13 maja 2020

Wszystko kwitnie

Dzisiaj poszukamy odpowiedzi na pytanie, po co roślinom kwiaty?
Nacobezu:
👉dorysujesz brakującą część kwiatu i połączysz nazwy kwiatów z właściwymi elementami rysunku
👉rozpoznasz zdjęcia kwiatów wiatropylnych i owadopylnych, umieścisz przy nich odpowiednie
nalepki
Zaczynamy 😀
Patrząc na niezwykłe bogactwo kwiatów – ich kształtów, kolorów i zapachów – trudno uwierzyć, że dały im początek zwykłe liście. Jedno jest pewne, ich budowa jest związana ze sposobem zapylania.
Już wiesz, że rośliny wytwarzają organy korzenie, łodygę, liście, kwiaty i owoce.
Dzięki kwiatom rośliny wydają owoce i nasiona. Wnętrze kwiatu otaczają kolorowe płatki, które wabią owady. Na pręcikach znajduje się pyłek, który owady np. pszczoły przenoszą z kwiatka na kwiatek. W ten sposób zapylają.



Kwiaty różnią się budową w zależności od tego, do jakiego gatunku należą. 
Mogą być proste jak u bratka lub mieć tak wyszukane kształty jak storczyki.
bratek
storczyk
Działki kielicha niektórych kwiatów są barwne i wyglądają jak płatki korony. Z kolei płatki korony mogą przybierać różne fantazyjne kształty – frędzelkowate, pomarszczone, zwinięte w rurki i dzwonki.
Rośliny owadopylne zapylane są przez owady różnych gatunków. Najbardziej znanymi zapylaczami są pszczoły, ale do tej grupy należą również trzmiele, osy, muchy i motyle. Rośliny zapylane przez zwierzęta są zatem kolorowe, wabią zapachem i kształtem.
Kwiaty tych roślin są duże, barwne i jaskrawe, wydzielają intensywny zapach, ich pyłek jest ciężki i łatwo przyczepia się do ciała owada, słupki w tych kwiatach pokryte są lepką substancją.  Są to na przykład: chabry, maki, jabłonie, róże, koniczyna, lilie.
Kwiaty roślin wiatropylnych nie muszą wabić owadów. Nie mają kolorowych kwiatostanów, nie pachną, nie wytwarzają nektaru. Pyłki są przenoszone z kwiatka na kwiatek przez wiatr. Należą do nich: trawy, zboża, leszczyna, sosna, topola.
Zobacz zdjęcia, niektóre z nich zrobiłam na działce, specjalnie na tą lekcję. 
mniszek
chaber
jabłoń 
To rozpoznaj: bratek, mniszek, chaber,  jabłoń, lilak (bez), storczyk, magnolia. Kolejność przypadkowa, nie wiesz, zapytaj lub sprawdź. 😀

Zobacz dwa zdjecia jabłoni, na jednym widać piękne kwiaty. Jest ich bardzo dużo na jednej gałązce. Wiesz dlaczego? Nie wszystkie zostaną zapylone, tylko niektóre. Zobacz obok, już są dwa maleńkie jabłuszka! Reszta kwiatów uschnie i opadnie!
Te zapylone urosną, dojrzeją i wytworzą nasiona.

Teraz zastanów się czy potrafisz odpowiedzieć na pytania:
Jakie znasz rośliny zielne, krzewy i drzewa? 
– Czym różnią się kwiaty wiatropylne od owadopylnych?
jabłoń
– Jakie znasz rośliny zapylane przez wiatr i zapylane przez owady? 
– Jakiego rodzaju jest rzeczownik kwiat?
Myślę, że świetnie ci poszło. Na zakończenie wykonaj ćwiczenia 1 i 2 s. 46
Przygotuj naklejki i umieść je obok kwiatów, pszczołę obok kwiatów zapylanych przez owady, gałązkę obok roślin zapylanych przez wiatr. 
Jeśli czegoś nie wiesz, poczytaj lub zajrzyj do podręcznika s. 46-47
Jeśli chcesz poćwiczyć zajrzyj do ćwiczeń, poznasz budowę kwiatu TU , memory TU  
a film wyjaśniający jak to wszystko się dzieje TU

lilak
magnolia









Dla chętnych powtórka o czasowniku i krzyżówka w ćwiczeniach 4-5 s. 47

FILM zapylanie kwiatów przez zwierzęta TU

Dla wszystkich piosenka

Do zobaczenia na matematycznej lekcji online.
Miłego dnia😀